Monday, September 22, 2008

HARGA MINYAK: BILA NAK DITURUNKAN?

Utusan malaysia 22hb. September 2008 memetik harga minyak mungkin akan diturunkan pada kadar 30 sen. Dato Shahrir menjelaskan, sebelumharga minyak diturunkan, kerajaan perlu menilai dahulu nilai ringgit. Nilai ringgit sekarang telah jatuh berbanding dengan Dolar Amerika pada kadar 3.42 sedolar. Saya terbaca dalam blog mykmujohor, tulisan bmyidaman mengenai flipflop Dato shahrir dan PM berkaitan menaikkan dan menurunkan harga minyak.

Setelah berjanji sebelum ini bahawa harga minyak akan diturunkan apabila mencecah USD99 setong, kini keputusan itu di flip flopkan lagi dengan kenyataan, penurunan harga minyak perlu melihat kepada nilai ringgit. Apakah isu global harga minyak ada kaitannya dengan Oktober 9, dimana Pak Lah perlu membuat keputusan sama ada mengundur diri untuk memberi laluan kepada Dato Najib menerajui BN? Mungkinkah harga minyak selain ditentukan oleh pasaran global, ianya juga ditentukan oleh PASARAN POLITIK NEGARA.? Dato Shahrir dalam Utusan Mingguan yang lalu, berkata bahawa beliau sanggup digelar FlipFlop akibat keputusan menaik dan menurunkan harga minyak sebelum ini, asalkan ianya memberi kebaikan kepada semua pihak. Persoalannya, apakah perlu flip flop untuk membuat keputusan, seolah-olah tidak berfikir dan tidak mengambil kira keresahan rakyat dahulu sebelum menaikkan harga minyak?

Jangan jadikan harga minyak sebagai alat untuk menaikkan politik peribadi. dan janganlah pula harga minyak ini ada kaitan dengan Oktober, 9.

1 comment:

Iza Nur said...

Minyak naik rakyat lagi susah.Kerajaan tak ada akai ka...Depa ni belajar kat sekolah mana?Depa takpa la, minyak free, makan tanggung be..k tong..Hampa pikiaq sendiri...