Tuesday, October 28, 2008

NASIHAT PAKAR VS NASIHAT POLITIK

Dalam tulisan saya bertajuk "Relevenkah RM2.20 seliter", saya menyebutkan adakah penurunan harga minyak RM2.20 seliter releven (pada masa artikel itu ditulis 15.10.08) dengan Harga Minyak Dunia pada ketika itu USD82.00 setong. Suffer boleh mambaca di http://politikpbt.blogspot.com/?widgetType=BlogArchive&widgetId=BlogArchive1&action=toggle&dir=open&toggle=MONTHLY-1222790400000&toggleopen=MONTHLY-1220198400000


Setelah 3 bulan harga minyak dunia turun hinggalah mencecah USD62.91 (jam 1.00 thr 28.10.08), sekali lagi kita perlu bertanya dan mempersoalkan "Adakah releven Harga Minyak diturunkan setakat 15sen menjadi RM2.15 seliter" berdasarkan kepada kata-kata Dato Shahrir bahawa harga minyak mungkin diturunkan 15sen pada hujung bulan ini..


Persoalannya, dari pendapat dan nasihat siapa yang digunakan oleh Dato Shahrir? Seharusnya dato Shahrir perlu menjelaskan kepada rakyat sumber mana yang digunakan dalam menentukan penurunan harga minyak...Jika menggunkan khidmat nasihat pakar ekonomi, kenapa pula Pakar Ekonomi menyatakan RM1.92 lebih signifikan! Mungkinkah juak-juak politik Dato Shahrir dan Pak Lah yang takut...takut hilang sokongan rakyat dan ditempelak rakyat. Ini kerana DS Anwar pernah berkata, beliau akan menurunkan harga minyak kepada RM2.00 seliter jika menerajui kerajaan. Sekiranya harga turun keparas RM2.00 dan kebawah, juak-juak ini takut rakyat berkata "betul lah apa yang dikata oleh Anwar sebelum ini bahawa minyak boleh diturunkan RM2.00". Kesannya, YAB Pak Lah, Dato Shahrir dan menteri-menteri yang lain menanggung "MALU", kerana tidak percaya kepada Anwar.


Hakikatnya, YAB Pak Lah dan Dato Shahrir tidak seharusnya memilih sentimen ini sebaliknya berpegang kepada fakta pasaran dan harapan rakyat bahawa Harga Minyak dunia diparas rendah dan Harga Minyak Malaysia boleh diturunkan keparas RM1.90 seliter. Rakyat berpegang pada prinsip asas, JANJI DATUK ADALAH JANJI SEORANG MUSLIM, BUKAN JANJI POLITIK. Manusia dipegang pada janjinya, lembu dipegang pada talinya. Janganlah sampai Rakyat menemplak Datuk dan mengatakan Menteri Lembu pula!



RM1.92 harga terbaik petrol- Pakar ekonomi
KUALA LUMPUR 26 Okt. - Pakar- pakar ekonomi berpendapat harga petrol sebaik- baiknya diturunkan ke harga asalnya iaitu RM1.92 seliter bagi merangsangkan ekonomi negara lebih- lebih lagi ketika harga minyak mentah global turun secara mendadak sejak akhir-akhir ini.
Dekan Fakulti Ekonomi dan Perniagaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Mohd. Fauzi Mohd. Jani berkata, jangkaan harga petrol mungkin diturunkan sebanyak 15 sen seliter pada akhir bulan ini adalah terlalu sedikit.

Sepatutnya kata beliau, harga petrol boleh diturunkan lagi dan kerajaan mengekalkan harganya pada kadar harga yang lebih munasabah iaitu harga asal, RM1.92 seliter.
''Ini adalah penting untuk merangsangkan ekonomi berbanding harganya diapungkan mengikut harga minyak mentah dunia sekarang sehingga menghilangkan keyakinan pelabur.
''Ini dilakukan dengan kerajaan menampan sebarang perubahan mendadak harga minyak mentah dunia,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.
Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Shahrir Abdul Samad menjangkakan harga petrol dapat diturunkan lagi sebanyak 15 sen seliter pada hujung bulan ini ekoran perkembangan terkini harga minyak dunia yang jatuh merudum di pasaran global.

Mohd. Fauzi berkata, ketika harga minyak di pasaran dunia adalah rendah, kerajaan boleh menyimpan subsidi minyak yang dijimatkan itu.
Subsidi yang dijimatkan itu jelas beliau, boleh digunakan untuk menampan kesan kenaikan harga minyak mentah dunia kemudian hari.

Sementara itu, Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Haim Hilman Abdullah turut menyifatkan harga petrol boleh dikembalikan pada harga asalnya sebelum ini.
''Mengikut trend merudum harga minyak mentah dunia sekarang, kita boleh balik ke harga asal pada RM1.92 seliter.
''Saya sedar kerajaan mengambil pendekatan tunggu dan lihat. Tetapi, saya berharap kerajaan dapat menurunkannya kepada antara RM1.80 seliter hingga RM1.90 seliter dan bukannya 15 sen seliter,'' katanya

1 comment:

Anonymous said...

Halo, saya Helena Julio dari Ecuador, saya ingin berbincang dengan baik mengenai Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian mengenai topik ini. Perkhidmatan Pembiayaan FundingLe_Meridian memberi saya sokongan kewangan ketika semua bank di kota saya menolak permintaan saya untuk memberi saya pinjaman sebesar 500,000.00 USD, Saya cuba semua yang saya dapat untuk mendapatkan pinjaman dari bank saya di sini di Ecuador tetapi mereka semua menolak saya kerana kredit saya rendah tetapi dengan rahmat tuhan saya mengetahui tentang Le_Meridian jadi saya memutuskan untuk mencuba untuk memohon pinjaman. dengan Insyaallah mereka memberi saya pinjaman sebesar 500,000.00 USD permintaan pinjaman yang bank saya di sini di Ecuador telah memalingkan saya kerana, ia benar-benar hebat melakukan perniagaan dengan mereka dan perniagaan saya berjalan lancar sekarang. Berikut ialah Penyertaan E-mel Le_Meridian Pelaburan / WhatsApp Hubungi jika anda ingin memohon pinjaman dari mereka.Email:lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.comWhatsApp Hubungi: + 1-989-394-3740.