Thursday, October 30, 2008

TAHUN 2008 - TAHUN TANGGUH....

Tahun 2008 banyak peristiwa yang berlaku, ada kaitan dengan perkataan TANGGUH. Pembelian Eurocopter untuk mengganti Nuri, ditangguhkan. Persidangan Agung UMNO pun Tangguh pada Mac Depan. Peralihan Kuasa PM pun Di tangguh-tangguhkan. Penjualan MV Agusta, yang ini tak ditangguhkan. Pembelian Capital Avenue dalam Khazanah oleh ECM Libra tak tangguh. Pak Lah tak tangguh buat komen 'Saya Tak Terlibat'. Untuk siasat kes ECM Libra dan penjualan MV Agusta, yang ini sudah pasti kena Tangguh. Mengenai Jambatan bengkok atau lurus, Pak Lah Tangguh terus. Erti kata lain, Tangguh takkan buat dah.
Naikkan harga Minyak Petrol dan Diesel, tak pernah Tangguh. Kalau nak turunkan harga minyak bertangguh-tangguh. Naikkan harga barang pun tak pernah tangguh. Bila nak turunkan harga barang, Pak Menteri Datuk Shahrir pening cari alasan Tangguh. Alasan seperti kementerian tak ada kuasa, Perbincangan dengan pengeluar dan pengguna akan dibuat, 'dollar Amarika tak favor ringgit' dan macam macam alasan nak tangguh.
Dato Shaziman Menteri Tenaga pun tunjuk hebat. Beliau tak bertangguh mengumumkan 'Tarif Elektrik' tak akan di turunkan kerana Penurunan Harga Minyak tiada kakitan dengan Tariff letrik. Sepatutnya YB wajib Tangguh dulu ulasan tu, semak dulu fakta 'apa yang di cakapkan' oleh CEO TNB masa nak naikkan tariff Letrik. Saya tak mauu tangguh nak habaq kat YB, ringkasnya CEO TNB cakap 'Tarif Letrik perlu naik sebab TNB mengalami kerugian kerana kos bahan bakar seperti minyak dan arang batu melonjak naik'.
YB Nurjazlan tak tangguh tarik diri bertanding Timbalan Presiden bila banyak bahagian-bahagian Tangguh Pencalonan beliau. Pak Lah tak tangguh untuk bidas Tun suruh 'diam dan jangan jadi pengarah PAU' dan TS Muhyiddin di Sabah. YB Khairy tak pernah tangguh, susun - letak - beli Pemilihan Pemuda bahagian-Bahagian sekarang untuk tambah undi. Beliau pun tak bertangguh nak bergembira dalam kelab kelambu (husin lempoyang).
DS Shahidan Kassim pun tak tangguh tarik diri bila pencalonan diperolehi kurang. TS Muhammad Taib tak tannguh buat press conference kata 'beliaulah orang yang paling setia pada ketua'! Sebab itu nak bertanding Timbalan Presiden. Tahniah TS kes duit 1 juta di Australia dah selesai, tapi Rakyat Malaysia kata sentimen kes ini di Malaysia tak selesai. Lagi pun ditakdirkan TS atau Datuk Ali Rustam menang, kena adakan Pilihanraya Kecil untuk ke Parlimen. Pening kita nak pikiaq kawasan mana nak dikosongkan. Parlimen Kepala batas boleh? Molek kalau TS dan datuk Ali jangan Tangguh tarik diri bertanding. Mana mungkin Timbalan Presiden UMNO dalam barisan kabinet (dalam kabinet boleh dilantik) tapi tidak ada dalam Dewan Parlimen. Jangan buat yang pelik-pelik TS dan Datuk. Malu UMNO..
Satu ketika dulu, Dato Zaid tak tangguh pun bayaq pampasan kat bekas hakim yang dipecat. Bila rakyat nak tau, pakai duit mana bayaq pampasan kat hakim, Dato Zaid Tangguh nak jawab. Yang ini lagi hebat, Tangguh tak berjawab sampai letak jawatan!. DS Anwar Alsodomy, banyak kali minta Tangguh kesnya di mahkamah. Tak habis-habis beliau Tangguh tarikh nak bentuk kerajaan baru pakatan. Tengok muka beliau pun dah jadi 'mat muka tangguh'. Dato Rais Yatim agak istimewa sebab tak pernah nak tangguh-tangguh 'out spoken' mengkritik yang benar. Ahh..saya tangguh dulu tulisan saya sebab banyak sangat kes tertangguh di Mahkamah. Kes Clip Video Linggam, Liwat dan banyak lagi.
Pak Lah tak mau nak tangguh lama benteras rasuah. Desas desus Bulan 12 ini nak tubuh suruhanjaya. Welll Done! Tapi kes rasuah dalam Pemilihan UMNO bila nak benteras? Tertangguh lagi nampaknya..Bukankah Pengerusi Disiplin UMNO dah cakap, gejala politik wang dan rasuah dalam pemilihan UMNO kali ini yang terburuk! Pengerusi Disiplin tak bertangguh cakap yang telus! Kes melanggar tataetika berkempen pemilihan UMNO dengan memanggil semua ketua bahagian dan ketua cawangan di hotel Tertangguh lagi kah? Bukankah aduan rasmi kepada JK Disiplin UMNO dan BPR dah dibuat. Bila dah tersepit, Sdr Khairy Jamaludin tak tangguh mencadangkan debat antara calon Ketua Pemuda. Dato Shaberry Cheek pun tak tangguh nak sokong idea Sdr Khairy. Saya cadangkan Debat dalam Kelambu..Amacam, takkan nak tangguh kut. Yang sokong Debat, elok biarkan mereka berdebat antara mereka dulu. Sdr KJ, Dato Shaberry dan DR Khir - Majlis Tertinggi buat keputusan jangan Tangguh debat antara mereka bertiga. Dulu Sumpah sekarang Debat. DS Najib tak tangguh bersumpah laknat beliau tiada kaitan dengan Altantuya. DS Anwar 'kaki Tangguh', sampai sekarang tak mau bersumpah laknat. Mungkin Sdr Khairy boleh ikut jejak DS Najib bersumpah laknat gambar dalam kelambu bukan diri dia kut..

No comments: