Thursday, January 1, 2009

MANA MERCU TANDA PEKAN MELAYU ALOR STAR?

Mercu tanda 'Di Sini Bermula Alor Star' di Bandaraya Alor Star, telah acapkali keluar dalam akhbar kerana tidak dipelihara yang menyebabkan mercu tanda itu telah semakin tidak dikenali dan diketahui keujudannya. Pelancung tempatan mahupun orang luar Negeri Kedah, jika bertanya kepada penduduk Kedah, dimanakah letaknya mercu tanda ini, pasti ada yang tidak dapat menjawabnya. Bagi penduduk Alor Star sendiri, mereka mungkin akan menjawab mercu tanda ini dekat dengan Pekan Melayu.


Di Alor Star ini terdapat dua tempat yang cukup dikenali oleh orang tua-tua iaitu Pekan Melayu dan Pekan Cina. Pekan Melayu dan pekan cina ini hanya dipersempadankan atau dipisahkan oleh Lebuhraya Sultan Abdul Halim. Nama Pekan Melayu cukup sinonem dikalangan penduduk Alor Star sejak tahun 40an lagi. Tapi sekarang Pekan Melayu ini hanya tinggal nama dan hampir 90% kedai-kedai di Pekan Melayu adalah dikalangan orang Tionghua. Melayu yang ada pun, disebabkan adanya Balai Polis, Masjid India dan Medan Raja.

Pekan Cina memang didominasi dengan orang Tionghua. Melayu ada disitu mungkin disebabkan adanya Pejabat Polis Hutan. Maka sekarang orang akan menyebut Pekan Cina lebih dari Pekan Melayu walaupun asal usulnya Pekan Melayulah yang mula bertapak di situ. Maka pengindahan tebing sungai pun banyak di sebelah tanjung di Pekan Cina. Sekali lagi pekan melayu tertinggal jauh dengan komposisi kaum yang tinggal di sekitar kawasan tersebut sudah tidak seimbang. Kita jangan cari singboard penunjukarah Pekan Melayu dimana-mana tempat sama ada di tepi jalan atau singboard Pelancung..Memang takkan jumpa!


Tahun 2009 Kerajaan Kedah semakin aktif untuk mempopularkan Pekan Cina lebih dari Pekan Melayu. Mungkin untuk menarik ramai pelancung. Saya terkejut kerana di Jalan Utama Persimpangan Pekan Melayu dan Pekan Cina, dibina Pintu Gerbang Cina. Lebih besar dari Pintu Gerbang di Jalan Menuju Alor Janggus! Pintu gerbang ini mengikut senibina cina dan bertulis Muhibah dan ada tulisan cina. Satu-satunya Pintu Gerbang Mega dalam kawasan Bandar. Yang lain bukan Pintu Gerbang kerana ianya berasal dari jejantas pejalan kaki yang di perindahkan sahaja seperti Jejantas Pekan Rabu, Jejantas Peruda, Jejantas sebelum Komplek Hijau Kuning. Tak tahulah apa maknanya tulisan cina tu...Muhibah tu pun tak tahulah bermakna apa. Bukankah jika Pintu Gerbang itu bertujuan menggambarkan Muhibbah, kenapa rekabentuknya tidak langsung ada unsur-unsur senibina Melayu. Senibina yang menggambarkan ujudnya pekan melayu!. Jika di teliti, agensi mana yang meluluskan pelan rekabentuk ini? Apakah terus kerajaan negeri Kedah atau PBT atau JKR...Sebagai penduduk Alor Star, ramai orang Melayu tersinggung dengan kealpaan dalam meluluskan pembinaan Pintu Gerbang ini. Mungkin ada yang tersirat dikalangan orang Tionghua untuk mengujudkan 'China Town' Alor Star. Budaya penduduk Alor Star tak kira Cina, Melayu, India sudah cukup harmoni. Jika ujud niat tersirat kaum cina untuk mengujudkan China Town Alor Star dan menghilangkan Pekan Melayu, ianya tidak harus dibiarkan begitu sahaja kerana inspirasi orang Melayu tidak perlu ada China Town di Alor Star.


China Town bukan faktor tunggal untuk menggalakkan pelancungan. Tetapi hakikatnya, China Town acapkali dikenali sebagai tempat kaum China mendominasi ekonomi setempat dengan bangsa lain sukar untuk memasuki alam perniagaan di situ. Lihat sahaja China Town di Kuala Lumpur, dikaitkan dengan peniaga cina yang menggunakan pendekatan marah-marah bila ditawar harga rendah oleh pelanggan. Di situ juga banyak dikaitkan dengan jenayah pembekal dan penjual VCD haram dan lucah terang-terangan dan ditunjangai kumpulan-kumpulan samseng. Rakyat Kedah jangan alpa bahawa sesuatu yang dirancang itu, akan berlaku sekarang atau setahun lagi. Pekan Melayu hilang tradisinya setengah 50 tahun. 50 tahun akan datang mungkin Bandaraya Alor Star menjadi China Town.Siapa tahu jika kita alpa.


No comments: