Wednesday, December 31, 2008

DATO SERI UZTAZ AZIZAN DAH SEDAR

Isu membeli kereta baru bagi menggantikan Proton Perdana sebagai kereta rasmi Kerajaan Negeri Kedah akhirnya mula kearah yang positif. Walau pun di peringkat awal, kerajaan Perak, Kerajaan selangor dan Kerajaan Trengganu dah mengumumkan akan dan telah membeli kereta baru bukan Proton Perdana, tapi nampaknya Uztaz Azizan telah mula mencium kesilapan yang akan dilakukannya, jika membeli kereta baru. Sebelum ini beliau di lihat terikut-ikut dengan rentak Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat. Pertimbangan waras oleh Menteri Besar dalam membuat keputusan yang remeh temeh seperti ini adalah besar maknanya kepada rakyat dan memberi kesan langsung semangat nasionalisma rakyat Malaysia. Dengan taraf kemampuan kewangan Kerajaan Negeri Kedah yang umpama 'tarik selimut keatas nampak kaki, tarik selimut kebawah nampak dada', adalah lebih baik Kerajaan Kedah menggunakan wang rakyat untuk kesejahteraan yang lain. Rata-rata exco Kedah dan ketua Jabatan agensi kerajaan negeri Kedah, telah pun mempunyai kereta mewah yang lain. Biarlah mereka menaiki kereta impot yang lain milik peribadi. Tak salah kerana hak mereka dan mereka mampu memilikinya. Tetapi kereta rasmi kerajaan, rakyat tak mampu nak beli kereta baru atau kereta impot yang lain. Penulis katakan 'rakyat tak mampu' kerana kereta baru itu jika dibeli menggunakan wang rakyat!. Pasti rakyat tak setuju kerana daripada beli kereta baru lebih baik beli lori sampah..

Seharusnya sebelum Menteri Besar membuat pengumuman membeli kereta baru, siasatan terperinci dilakukan dalam mengenalpasti punca kos penyelenggaraan yang terlalu terlampau tinggi. Dan hasil siasatan itu perlu didedahkan kepada rakyat. Selepas itu biarlah rakyat tolong pikiaq, macam mana nak mengatasi masalah penyelenggaraan Proton Perdana itu, jika Kerajaan Negeri tidak mahu untuk memikirkan penyelesaiannya. Janganlah meniru Kerajaan Negeri Perak, kerana rakyat Kedah mempunyai pendirian yang berbeza. Tidak logik juga jika mengambil contoh Kerajaan Trengganu sebagai 'benchmark' kerana mereka mempunyai wang RM2 billion. Selain itu, jika contoh yang diambil itu tidak baik dan di tentang oleh pakatan Rakyat sendiri, mengapa perlu Kerajaan Kedah harus menirunya?...Proton Edar pun dah bagi jaminan tentang kualiti servisnya, maka tidak timbul soal kos penyelenggaraan yang cacamerba. Hantar saja ke bengkel Proton Edar dan jika kosnya tinggi barulah tukar kereta Jepun atau orhang putih. Takkan Uztaz Azizan tak percaya kat kepakaran orang Melayu di Proton Edar...
-------------------------------------------------------------------------
Kedah timbang guna Perdana V6
ALOR STAR 30 Dis. - Setelah dikecam oleh pelbagai pihak sebagai tidak patriotik, akhirnya kerajaan negeri Kedah bersedia untuk menimbang semula penggunaan kereta Proton Perdana V6 Executive sebagai kereta rasmi Exco dan pegawai kanannya.
Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, keputusan itu dibuat setelah beliau berjumpa dengan Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Sdn. Bhd., Mohamed Shukor Ibrahim di Wisma Darul Aman di sini hari ini.
"Saya berpuas hati dengan penerangan yang telah diberikan oleh pihak Proton tentang masalah dan cara penyelenggaraan kereta tersebut.
"Perbincangan lanjut akan diadakan dengan pegawai kewangan dan pentadbiran negeri sama ada untuk meneruskan penggunaan kereta Proton atau menukarnya dengan kereta jenis lain," katanya ketika ditemui di Wisma Darul Aman di sini hari ini.
Pertengahan bulan ini, kerajaan negeri Kedah dilapor akan mengikut langkah kerajaan campuran Perak menggantikan kereta Proton Perdana V6 Executive dengan jenama lain sekiranya keadaan kewangan mengizinkan.
Menurut Azizan, sehingga kini kerajaan negeri menggunakan 16 Proton Perdana V6 Executive dan 10 Proton Perdana yang dipakai sejak 2003 sebagai kenderaan rasmi.
"Kita sudah pakai kereta ini enam tahun dan pihak Proton juga mengakui ada beberapa masalah yang dihadapi pengguna-pengguna kereta yang dikeluarkan pada 2003.
"Mereka juga ada membuat tawaran daripada segi penyelenggaraan dan servis kereta tetapi semua ini masih dalam peringkat perbincangan," ujarnya.
Azizan menambah, walau apa pun keputusan yang diambil, beliau akan memastikan keputusan itu adalah yang terbaik untuk semua pihak iaitu pihak Proton dan kerajaan negeri.
Dalam pada itu, Mohamed Shukor berkata, pihaknya mendapati para Exco dan pegawai kanan negeri menggunakan kereta tersebut secara maksimum.
"Dalam setahun kita mendapati jumlah perjalanan para Exco melebihi 80,000 kilometer berbanding pengguna biasa yang hanya bergerak kurang daripada 70,000 kilometer setahun.
"Pihak kami berbincang untuk menukar cara servis kenderaan tersebut untuk memastikan tahap kenderaan tersebut sesuai digunakan bagi perjalanan jauh," katanya.

No comments: