Wednesday, December 17, 2008

DATUK SERI MOHAMMAD NIZAR - PIKIAQ SAMA LORI SAMPAH

Trend semasa dikalangan kerajaan negeri banyak menfokuskan kepada hal-hal kenderaan rasmi yang mereka gunakan. Penggunaan Proton Perdana V6 di lihat oleh kerajaan negeri Perak - Membazirkan wang rakyat Perak. Lantas kerajaan negeri Perak hendak membeli kereta Toyota Camry 2.4L.

Alasan yang di berikan oleh Datuk Seri Menteri Besar Perak dan Exco Kanannya Datuk Ngeh Hoo Kam amat 'simple' - Untuk menjimatkan wang rakyat kerana penyelenggaraan Kenderaan Rasmi Proton Perdana V6 yang di gunakan oleh exco, amat tinggi hingga mencecah RM1 juta. Alasan lain yang diberikan oleh Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, 'membeli kenderaan selain Proton Perdana' tidak semestinya dikatakan tiada Patriotism. Memanglah saya setuju membeli kereta negara luar tidak semstinya kita dikatakan tiada semangat Patriotik.
Tetapi jika difikirkan semula, Kilang Proton berada di Tanjung Malim Perak, sepatutnya Kerajaan Negeri setidaknya menghormati industri itu yang telah menyumbangkan hasil kepada Negeri Perak sendiri!. Seharusnya Datuk Seri Mohammad Nizar dan exco-exconya lebih merasa Patriotism yang lebih berbanding negeri lain...
Proton menyangkal dakwaan kos penyelenggaraan Perdana V6 terlalu tinggi. Kalau pun maintenance Perdana tinggi seperti yang didakwa sebagai alasan utama Menteri Besar Perak, sepatutnya perkara itu di siasat teliti dan mencari jalan bagaimana untuk menjimatkan kos penyelenggaraan itu. Saya percaya banyak alternatif yang boleh dibuat dan bukan hanya dengan membeli Kereta Camry sahaja. Umpamanya 'retender' semula panel bengkel untuk selenggara kenderaan rasmi. Selain itu hantar terus kepada Proton Tanjung Malim. Tak mungkin Proton menolak!. Atau kalau dah tak ada cara lain kecuali penyelesaiannya dengan Beli Kereta baru, belilah Proton Perdana juga. Buat dasar beli setiap tempoh hayat 4 atau 5 tahun. Dalam tempoh hayat, kenakan syarat syarat yang ketat untuk Proton lakukan maintenance dengan diskaun!. Semua itu boleh dibuat...Tetapi semua itu akan menjadi tidak releven bila 'niat' exco-exco Perak dari awal nak pakai kereta baru..

Di Kedah YAB Dato Seri Uztaz Azizan, Menteri Besar Kedah pun dah mengulas isu ini. Beliau membayangkan akan membeli kenderaan rasmi Kerajaan yang baru, tetapi lebih baik dari Toyota Camry, jika kewangan mengizinkan. Saya lihat sampah sarap berlambak-lambak di Ipoh kadang kala tak terkutip.

Lori sampah pun dah kian uzur. Kalau di lihat dari 'rupa paras' lori sampah di Perak, dah tentu kita sedih. Dah jadi macam lori antu, dan yang menaikinya adalah pekerja MBI dari kalangan bergaji rendah!. Kalau difikirkan secara logik, lori sampah itu dah macam berusia lebih 10 tahun. Tentu 'maintenance'nya tinggi mencucuk.
Amat menyedihkan, lori sampah yang lebih penting kepada rakyat Perak patut lebih diutamakan. Tapi nampaknya, kereta rasmi exco yang lebih utama. Kalau RM2.7 juta boleh diagihsama untuk beli lori sampah adalah baiknya!.. Mungkin dengan membeli Perdana V6 sebanyak 16 buah berjumlah RM1.7 juta dan RM1 juta untuk membeli lori sampah, adalah pendekatan Terbaik yang boleh dilakukan oleh Datuk Seri Menteri Besar Perak!.

Uztaz Azizan pun harus gunakan pendekatan yang sama sebab lori-lori sampah Majlis Bandaraya Alor Star pun dah tak cukup dan terlalu uzur nak mengangkat sampah.


-------------------------------------------------------------
Proton: Maintenance cost of Perdana V6 not high
PETALING JAYA: Proton has hotly denied claims that the cost of maintaining its Perdana model is high and reiterated that the fee charged is reasonable.
In a statement here yesterday, Proton said the maintenance cost depended largely on regular servicing at authorised service centres every three months or every 5,000km or as recommended by the manufacturer. It said the mileage per year and the driver’s driving habits would also determine the maintenance cost.
According to the statement, each regular service was normally in the RM200 range. This included oil filter and labour but excluded parts and components, mechanical failure and collision repairs.
It added that the typical mileage for a car under normal usage was between 20,000km and 30,000km per year,
“During this mileage period, the average total maintenance cost of a Perdana V6 is estimated to be about RM2,300, based on records collated from authorised service dealers and branches,” it said.
However, it said, cars aged more than four years that were heavily used without proper and regular servicing would incur higher maintenance cost.
“Proton would like to stress that it is not accurate to compare the maintenance cost of a one-year-old car to a high mileage four-year-old one, as the maintenance cost of the latter would naturally be higher,” it said.
While it recognised that there were areas to be improved, Proton said its products were not of such sub-standard quality that they could affect the decision of a state government to buy other non-national makes.

No comments: