Saturday, November 29, 2008

10% DISKAUN TOL UNTUK SIAPA?

Tekanan hidup rakyat semakin hari semakin menjadi topik perbincangan hangat oleh segenap lapisan rakyat. Di kampung kampung yang jauh dipedalaman pun, penduduknya tahu mempersoalkan tentang kewajaran tol PLUS DAN ELITE memberi diskaun 10% bagi yang akan menggunakan lebuhraya dari jam 12tghmalam hingga 7pg. Tak hairanlah selepas 1.1.09 akan banyak kenderaan yang memulakan perjalanan senandung malam. Dengan untung Plus dan Elite berjuta ringgit sebelum ini, 'PROMOSI' 10% INI, akan melipatgandakan untung syarikat. Apakah harga nilai 10% promosi ini? Jawapan yang mudah sekali "NYAWA" DAN "KEHILANGAN HARTA BENDA PENGGUNA". Menurut presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), diskaun itu akan menggalakan pengguna untuk memulakan perjalanan mulai tghmalam. Bukankah perjalanan tghmalam itu adalah faktor menyumbang kepada pemandu letih dan mengantuk? Kita sering mendengar kemalangan mauttengahmalam yang meragut nyawa pemandu dan penumpang? Sudah tentu raja bas akan lebih bermaharaja lela menguasai litar PLUS dan ELITE dan lori akan turut membawa kargonya di tghmalam. Bagi kenderaan ini, mereka boleh menjimatkan kos mereka dan mereka akan mendapat untung lebih, sedangkan harga pengangkutan mereka tidak turun harga sejak dinaikkan pada bulan Jun yang lalu. Bahkan operator bas yang akan lebih mendapat manfaatnya kerana mulai tahun depan juga Harga Tiket bas akan dinaikan, mendapat subsidi minyak dan penjimatan tol lebuhraya. Yang akan menerima risiko mempertaruhkan nyawa dan harta benda adalah, pengguna bas dan pengguna kenderaan persendirian. Kita jangan terkejut jika tahun depan banyak kemalangan maut pada tghmalam dan nilai nyawa mereka hanyalah 10% daripada harga tol seperjalanan!. Penulis amat gusar kerana tabiat syarikat gergasi yang telah mengaut keuntungan, tetapi mempertaruhkan nyawa manusia untuk menambah keuntungan dan berselindung disebalik ceritera "membantu mengurangkan beban rakyat" dan mengurangkan kesesakan lebuhrayapada waktu puncak. Bukankah Idea untuk membina lebuhraya untuk mempercepatkan perjalanan dan memudahkan kenderaaan dan pengguna? tetapi dalam keadaan ini, penulis merasakan Diskaun ini bukan bertujuan tersebut, tetapi lebih mementingkan "KEUNTUNGAN". Begitulah jika 'privatisation' yang amat berat sebelah dan otak geliga digunakan oleh memajukan syarikat dan kerjaya sahaja. Bukankah yang mengumumkan diskaun ini adalah Pegawai PLUS yang TERLIBAT SECARA LANGSUNG KEPADA PEMASARAN SYARIKAT? Dan penulis yakin, motif diskaun ini adalah serampang 10 mata iaitu bertujuan 'mempromosi penggunaan lebuhraya pada waktu tengahmalam kerana penggunaan yang sedikit, meningkatkan perolehan syarikat tempoh tersebut, dapat membiayai kos operasi malam PLUS dan Elite, Mengoptimakan penggunaan lebuhraya tengahmalam dan banyak lagi tetapi berkaitan dengan strategi menambah keuntungan syarikat kensesi ini.Tujuan-tujuan yang penulis nyatakan diatas ini, diselindungkan dengan alasan 'membantu mengurangkan beban rakyat'. Apakah kerajaan akan menangis bersama rakyat? Atau akan ketawa bersama PLUS DAN ELITE...

No comments: