Thursday, November 20, 2008

KERAJAAN KEDAH JANGAN TUNDUK - KENAPA KOATA 50% DITENTANG?

Datuk Seri Ong Ka Chuan akhirnya tewas juga dalam pemilihan MCA. Dengan kekalahan itu, maka beliau meletak jawatan dari Menteri Perumahan dan Kerajaan tempatan. Semasa dihujung-hujung tugasnya sebagai Menteri, belaiu adalah antara pemimpin MCA yang sentiasa mempertahankan REHDA. Mungkin kesinambungan itu dilakukannya, bagi menunjukkan bahawa beliau telah meneruskan perjuangan adiknya Datuk Seri Ong Ka Ting ketika menjadi Menteri Perumahan dan Kerajaan tempatan. REHDA telah banyak kali di pertahankan oleh keluarga Ong ini. Bermula dengan REHDA juga, isu Certificate of Fitness (OC), telah menyebabkan ianya dikeluarkan dalam BIDANG TUGAS Pihak Berkuasa Tempatan. Biarpun apa penubuhan CCC itu, ianya tidak lari dari tujuan asal untuk favour kepada desakan REHDA supaya OC dapat dikeluarkan dengan secepat kilat dan tidak membebankan pemaju-pemaju perumahan. Mempercepat OC akan menguntungkan pembeli...itu tidak dinafikan. Tetapi adakah dengan ujud CCC ini, ahli-ahli REHDA akan lebih menguntungkan? Sudah tentu ya..


Pemilikan koata dari 30% kepada 50% kepada bumiputra di Kedah ditentang hebat oleh MCA, GERAKAN dan DAP. Datuk Seri Ong Ka Chuan sendiri mengatakan, tindakan Kerajaan Kedah ini hanya akan MEMBUNUH Industri Perumahan. Penulis merasakan statement ini dibuat dengan tujuan serampang 3 mata. Pertama, sebagai kempen politik pemilihan MCA. Kedua, kebimbangan tekanan REHDA yang akan menyebabkan hilang populariti beliau dalam MCA dan ketiga, masyarakat cina kedah akan menolak MCA di Kedah. Ketiga -tiga faktor ini menyebabkan REHDA terlalu kuat dan angkuh dalam menggertak pembeli Bumiputra. Seperti yang penulis katakan, bahawa REHDA ini adalah pertubuhan bukan kerajaan yang ahlinya 60% cina, 30% bumiputra dan 10% lain-lain. Struktur organisasi REHDA hampir dikuasai oleh pemaju-pemaju Cina bagi semua jawatan tertinggi. Bagi Kedah barisan pemimpin REHDA, dari 17 jawatan tertinggi, 6 (35%) adalah pemaju melayu (ini jika dimasukan dua past chairman). Ini menjadikan REHDA Kedah/Perlis dikuasai orang cina (75%). Dan betapa malunya penulis bila mendapati TIADA orang melayu yang menjadi Pengerusi (Chairman) di setiap negeri..
Maka tidak hairanlah, apabila isu koata pemilikan bumiputra, REHDA akan tetap Menentang dengan apa jua saluran yang ada. DS Ong Ka Chuan tidak seharusnya memilih alasan ' meningkatkan koata pemilikan bumiputra' akan membunuh industri perumahan. Ini kerana dengan pemilihan taraf hidup rakyat bumiputra yang jauh ketinggalan, akan hanya menyebabkan rakyat bumiputra semakin terpencil dan terpinggir di bandar dan pekan utama. Apatah lagi dengan harga rumah sekarang mencecah lebih kepada RM250,000, maka orang bumiputra akan lebih ramai tidak mampu memilikinya. Sebab itulah, dibandar-bandar besar dan ibu negeri serta pekan-pekan utama, amat sukar untuk melihat bilangan bumiputra Melayu mendiami rumah-rumah mahal tersebut!. Akhirnya, komposisi sesebuah kawasan perumahan dan lokaliti kawasan bandar, dikuasai oleh kaum cina. Penulis tidak dengki kepada kejayaan kaum cina, tetapi cara REHDA dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, amat menggusarkan masyarakat bumiputra.
Kita sering mendengar, apabila orang bumiputra di Kedah hendak membeli koata bumiputra, akan menerima jawapan 'koata bumi sudah habis' terutama bagi tanah-tanah Freehold. Walhal rumah-rumah tersebut masih belum dijual!. Dan setelah beberapa bulan, mungkin tahun, akhirnya rumah tersebut dijual kepada orang bukan bumiputra dengan alasan lot tersebut tidak dibeli oleh orang bumiputra. Pemaju akan mendapat harga jual asal (untung lebih) dan pemaju tersebut dapat mengekalkan status kawasan tersebut dengan majoritynya masyarakat cina. Dengan bahasa yang lebih hebat, mereka disanjung kerana memenuhi hasrat tersirat sosial responsibility kepada masyarakat cina.
Di Kedah dari segi komposisi penduduknya, orang melayu meliputi 70%. Tetapi ianya tertumpu diluar-luar bandar dan pekan utama. Kemampuan membeli rumah yang tinggi harganya, sehingga RM250,000, adalah terhad dikalangan orang Melayu Kedah terutama yang melibatkan tanah Freehold. Jika di Johor dan Kelantan koata pemilikan bumiputra melebihi 30%, mengapa di Kedah tidak boleh diterima oleh REHDA? Selagi REHDA menitikberatkan keuntungan dan mempunyai niat yang tersirat dalam organisasi mereka, maka sehingga berpuluh-puluh tahun jugalah orang bumiputra Kedah akan sentiasa berperasangka dengan orang cina. Keadaan ini tercetus disebabkan oleh pemimpin dan ahli REHDA sendiri yang tidak telus. Penulis merasakan Kerajaan Negeri Kedah tidak seharusnya tunduk dengan begitu mudah dengan tekanan dan ugutan REHDA.


REHDA objects to imposition of higher housing quota


10 October 2008, Kelana Jaya
REHDA Malaysia welcomes the statement by Housing and Local Government Minister, Datuk Seri Ong Ka Chuan that the move by the Kedah Pakatan Government imposing 50% from previously 30% housing quota for Bumiputera effective September 1 would be akin to killing the housing industry. The Association also opposes the compulsory allocation of 50% Malays lots for all housing development projects in the Kedah state, including those on freehold land.
REHDA President Datuk Ng Seing Liong said, “The new policy will have serious repercussions on the state’s housing industry. The survivability of developers will be threatened if they are to be further burdened with such additional significant holding costs in view of the current economic challenges and escalating development costs”.
“We regret to see that the Pakatan Government is going backwards instead of forwards in the review of the Bumiputera quota policy. We urge the state government to seriously consider the implications of such policy implementation as there would be great social and economic impact on industry players as well as house buyers in the state of Kedah,” he said.
Datuk Ng reiterated that REHDA has for a long time now called for a more standardised, structured and transparent Bumiputera quota release mechanism and that quota should not exceed 30%. Additionally, Bumiputera discount should be capped at 5% and be only applicable for houses RM250,000 and below.
“We need the release mechanism so that developers have an avenue to dispose of their unsold Bumiputera lots. We hereby urge the Government to review and adopt an automatic Bumiputera quota release mechanism immediately across all states” Datuk Ng added.


Issued by:
Datuk Ng Seing Liong, PJN, JP

黄腾亮局绅PRESIDENT
REAL ESTATE AND HOUSING DEVELOPERS’ ASSOCIATION MALAYSIA

No comments: