Sunday, November 30, 2008

RAJA VIDEO LUCAH TAK LAYAK BERCAKAP KETUANAN MALAYU

"Aiya, wa manyak susah ati. Ini tahun saje, sudah manyak kali wa and my friend cakap 'ketuanan melayu'. Mana ala (ada) Tuan Melayu? Aiya, wa silap Ketuanan Melayu. Itu Ketuanan Melayu sulah tidak releven ooo. Kirajaan sulah kata, Mahasa Melayu sibagai Mahasa Kebangsaan. Wa pun cintaikan Mahasa Kibangsaan. Itu sibab haa, wa muleh cakap Mahasa Kibangsaan manyak lancar!. Wa munya kawan baik MCA punya parti cakap haa, itu Ketuanan Melayu sulah tidak boleh. Wa punya bangsa, bersatupadu tidak kila apa parti, mau kirajaan semua mangsa (bangsa). Asai orang CIN, kami smua satupadu, satu ati tentang punya!. Lu apamacam mau cakap?".Itulah yang penulis dengar perbualan seorang Tauke Cina dengan rakannya seorang melayu di sebuah kedai menjual barangan borong runcit di Pekan Cina, di Alor Star. Tanpa berlengah, penulis terus pergi dari kedai cina itu dan pergi ke kedai Alhamdullillah dimiliki seorang mamak muslim, di Seberang Perak Alo Star.
Mengenangkan kata-kata cina tadi, berderau juga darah penulis. Langsung tidak respect dengan pelanggannya yang juga seorang melayu. Pun kalau dia baik dengan kawan Melayu itu, takkan sampai begitu sekali beraninya? Lantas penulis mengimbau kata-kata Raja Video Abad ini, DS Dr Chua Soi Lek. Namapaknya ada kesamaan kata-kata beliau dengan masyarakat cina hari ini. Persamaannya adalah "mencabar" dan "mempermainkan makna Ketuanan Melayu". Mungkin Soi Lek mempunyai agenda politik, kerana beliau semakin lemas dan cemas dalam politik di bawah Presiden MCA yang baru, Datuk Ong Tee Keat. Seorang pemimpin MCA yang mempunyai gelaran Doktor, masih lagi tidak mengakui hakikat bahawa Melayu itu adalah bangsa awal yang banyak membantu dan berkompromi dengan kaum cina. Jika pemimpin cina ini sendiri tidak mengakui, tidak faham dan memberikan fakta tidak benar maksud Ketuanan Melayu, maka bagaimana masyarakat cina yang lain akan memahaminya?
Penulis tidak hairan dengan gelagat Soi Lek kerana beliau sendiri mempunyai Perangai yang tidak bermoral. Jika asasnya tidak bermoral, apa pula mindanya? Sudah tentu minda beliau dicetuskan dari hati nuraninya. Penulis yakin Datuk Ong Tee Keat pernah berkata sebelum Pencalonan Permilihan MCA, bahawa "orang yang tidak bermoral tidak payahlah bertanding", mempunyai asas yang kuat. Bukankah pemimpin yang tidak bermoral, tindakannya tercetus dari hatinya yang juga tidak bermoral? Penulis juga yakin, semua agama mengajar penganut-penganutnya supaya melakukan perkara yang baik-baik dan tidak menerima 'perbuatannya yang tidak bermoral'.
Apakah gambaran pemimpin yang dipilih oleh ahli parti MCA, menggambarkan kehendak ahli-ahlinya? Sudah tentu jawapannya 'Ya'. Maka sebab itulah MCA dilihat menjadi beban kepada BN disebabkan Perangai Tidak Bermoral pemimpinnya. Dengan kata lain, Perangai Tidak Senonoh dan Tidak Bermoral seperti yang dilakukan Raja Video Lucah Abad ini seperti dibenarkan dan boleh diterima dalam masyarakat cina. Mungkin penulis salah, tetapi itulah hakikatnya pemahaman rakyat yang bukan ahli MCA. Layakkah seseorang yang jelas melakukan perbuatan tidak bermoral, mempertikaikan Ketuanan Melayu? Biarlah ketuanan Melayu itu diceritakan dan di tangani oleh orang Melayu sendiri. DS Dr Chua Soi Lek, berceritalah tentang ketuanan cina - tidak ada salahnya. Berceritalah pengalamannya sepanjang menjadi pelakon Raja Video Lucah supaya akar umbi MCA tidak mengikut jejak langkahnya yang songsang. Biarpun Datuk Ong Tee Keat mengatakan ianya pendapat peribadi Soi Lek, tetapi pendapatnya juga menggambarkan beliau Timbalan Presiden MCA. Tidak keterlaluan jika dikatakan, "apakah bapak kencing berdiri, anak akan kencing berlari", sedang berlaku kepada penyokong-penyokong MCA DS Dr Chua Soi Lek?

No comments: