Thursday, November 13, 2008

CANTAS CALON YANG RASUAH

Pemilihan Agung UMNO Mac ini, dipenuhi dengan warna warni kemeriahan rasuah dan politik wang. Bagi jawatan Timbalan Presiden, Naib Presiden, Pemuda UMNO - entah berapa banyak RM dibelanjakan. Jumlah sebenar yang dibelanjakan oleh mana-mana calon yang bertanding, ahli akar umbi tidak tahu. Ahli yang tahu, sudah tentu dikalangan mereka yang pernah ditawarkan atau setidak-tidaknya telah mengambil Wang Saguhati dari proksi calon yang bertanding, pelobi dan tukang kempen kepada calon tersebut. Ianya menjadi satu perniagaan. Perdagangan Maruah Diri dan UMNO.
UNDI itu umpama barangan yang sedang di lelong. Ahli yang mengundi umpama Pengeluar Barang Lelong. Peraih dan Orang Tengah adalah dikalangan Pelobi. Dan calon bertanding itu umpama Pembeli. Perniagaan ini adalah yang paling menguntungkan apabila tibanya PAU. Mata wang yang digunapakai dalam urusniaga ini adalah Wang Ringgit, Projek, Tender dan lain-lain lagi. Mungkin ada pembeli yang lebih 'advance' dalam urusan ini dengan menggunakan wang asing, Lawatan Ke luarnegara, lesen2, Free n Easy di Pusat Hiburan Terkemuka, Penginapan Hotel Layaran Mesra dan sebagainya.
Sungguhpun demikian pemberi dan penerima Perniagaan PAU ini sukar dibuktikan. Sebab itulah YM TS Tengku Ahmad Rithaudeen menerima 900 aduan berkaitan rasuah politik ini. Maka penerima, peraih, pelobi dan calon yang terlibat dengan urusniaga ini - TIDAK BERMARUAH. Bagaimana harus memilih pemimpin UMNO yang bermaruah? Bagaimana untuk menghapuskan atau setidak-tidaknya mengenepikan calon pemimpin TIDAK BERMARUAH? Jawapan ini ada pada wakil-wakil bahagian yang akan MENGUNDI dalam PAU nanti.
Saya mengandaikan memilih pemimpin itu seperti 'Tradisi Memilih Menantu'. Kritiria Keturunan, Agama dan Rupa Pekertinya. Jika seseorang calon yang bertanding dari sejarahnya telah mempunyai rekod Tidak Bermoral- maka otomatis calon ini perlu di tolak. Apatah lagi jika calon itu 'diketahui' atau 'dilihat' telah melakukan perkara yang tidak bermoral. Kita jangan tertipu dengan helah kata-kata 'Taubat'. Taubat tak buat lagi ke Karaoke, Taubat tak bawa wang berjuta keluar negara, Taubat tak menggunakan jentera kerajaan untuk kempen dikampung-kampung, Taubat tak bagi gelaran Datuk sewenang-wenangnya, Taubat itu taubat ini dan macam-macam lagi. Dalam memilih pemimpin, Taubat itu hak peribadi, memilih pemimpin itu pula hak peribadi yang bermaruah. Minda rakyat disogokkan dengan 'mengenang sejarah' pemimpin terdahulu yang bermaruah dalam perjuangan agama, bangsa dan tanahair. Maka tidak salah jika ahli mengenali sejarah calon - calon yang bertanding. Jika sejarah calon itu telah diketahui umum tidak bermoral, MAKA PENGUNDI PERLU MENCANTASNYA. Calon yang menang nanti umpama pokok yang akan terus mengeluarkan tunas baru. Mahukah kita tunas baru itu juga seperti pokok tersebut. CANTAS SEBELUM TERLAMBAT.



Run-Up to Umno General Assembly: Dr M wants corrupt leaders removed


PUTRAJAYA: Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad charged yesterday that money politics may have found its way into the race for the Umno deputy presidency.
"I think there is some hanky-panky going on. When someone with a bad history still enjoys a lot of support, I think that the bad history has something to do with his support," he said, without referring to anyone."When a candidate, who started very slow with his nominations during the start of the divisional meetings, suddenly shot up from very far behind to qualify in the last remaining days... I want to know why." Dr Mahathir did not mince his words when reiterating that money politics would soon be the undoing of Umno."All the corrupt leaders must be removed completely.

"Umno must be cleaned up. If not, I can assure you that they will lose completely in the next general election."Who wants to elect somebody who bought his way up there?" He said this after delivering his keynote address at the Eighth Perdana Discourse Series on Bangsa Malaysia at the Perdana Leadership Foundation here."Throw the corrupt leaders in jail. Maybe the Internal Security Act can be used against them and not against someone who wrote nonsense on the Internet," he said in jest.However, Dr Mahathir was quick to defend the quota system for party nominations implemented in 1996, which many have claimed had brought in money politics and bribery."When I changed it, I thought it would be difficult to bribe all the divisions. But as we can see now, when we're dealing with corrupt people, they will find ways of getting the nominations."

1 comment:

Anonymous said...

bravo! Cantas jangan sampai menetas. kami nak teka orang tu 1. Mike Tyson 2. mohd Ali, 3. KJ, 4. sipulan.