Sunday, November 23, 2008

DEMONSTRASI SIMPANG KUALA MACAM BERUK...NAIK TOCANG

Gempar, apabila isu peniaga pasar malam disimpang kuala, Alor Star mengadakan demonstasi di hadapan MBAS pada 20.11.08, menggambarkan seolah MBAS telah bertindak kejam pada penduduk cina. Bila tengok muka-muka peniaga cina yang keluar dalam Utusan Malaysia, sinar harian dan The Star, penulis cukup meluat dengan gelagat mereka. Mereka-mereka ini seperti Belanda Naik Tocang, hilang rasa hormat pada MBAS dan kerajaan negeri. Sebelum ini pun, peniaga melayu ada yang berniaga untuk Bazar Ramadhan tetapi sentiasa petuh pada syarat dan amalan-amalan yang ditetapkan oleh MBAS. PENIAGA MELAYU Bazar ramadhan ini akur dan taat pada keputusan tersebut. Yang hairannya kali ini, peniaga cina untuk Bazar tahun Baru Cina, langsung tidak respect pada MBAS. Megahnya mereka hingga berani untuk mengadakan protes dihadapan MBAS. Itulah beza antara peniaga melayu dengan peniaga cina...

Kita perlu memahami isu ini dengan teliti supaya Peniaga Pasar Malam untuk tahun Baru Cina ini tidak bertindak melebihi had kuasa mereka. Mereka perlu faham bahawa keberanian mereka itu disebabkan oleh perasaan tamak haloba dikalangan pengerusi dan AJK-AJK persatuan mereka. MBAS hanyalah sebagai orang tengah yang menyelesaikan 'peperangan' diantara 2 ketua mereka. Rakyat kalangan orang cina pula tidak sepatutnya terus melenting dengan MBAS, hanya disebabkan oleh sebilangan masyarakat cina yang berniaga ini, tidak faham tindakan yang mereka lakukan. Tidak keterlaluan jika dikatakan, peniaga cina yang berdemonstasi ini telah dieksploitasikan oleh orang cina sendiri.
Dari maklumat yang diperolehi, Tapak pasar malam ini adalah tanah milik persendirian. Satu ketika dulu tapak ini menjadi rebutan sesama peniaga-peniaga pasar malam cina. Satu kumpulan dari kalangan Persatuan dan satu kumpulan dari kalangan ahli persatuan yang berpecah yang pengerusinya dari parti sebuah politik cina. Maka setiap kali dalam menguruskan tapak ini, persatuan cina (tidak rasmi pun) menguruskan tapak ini dengan kuasa yang ada pada mereka sahaja. Perebutan pengerusi persatuan berlaku sesama mereka. Khabarnya terdapat 2 individu yang mengaku menjadi pengerusi persatuan pasar malam ini. Kedua-duanya mengaku dipilih oleh ahli-ahli cina yang berniaga dipasar malam tersebut. Akhirnya mereka saling berebut antara satu sama lain, demi menjaga kelangsungan pendapatan mereka. Pergaduhan antara pemimpin masyarakat cina yang mengendalikan tapak ini, akhirnya, pihak peniaga cina sendiri yang tidak tahan dengan kerenah-kerenah pengerusi ini, meminta yang berhormat cina dari parti politik campur tangan. Sekali lagi Gerakan, MCA dan diikuti DAP mula mencari lubang sebagai hero cina, seperti filem Hong Kong. Maka apabila tidak dapat diselesaikan, maka mereka meminta Exco perumahan dan kerajaan tempatan Kedah membantu.

Bagi menyelesaikan kemelut ini, ujud cadangan supaya MBAS bertindak menyelesaikan isu ini. Sekali lagi MBAS akan mendapat TAIK. Maka MBAS bertindak menurut peruntukan undang-undang yang ada, mengambilalih pengurusan pasar malam ini. Tindakan MBAS adalah selari dengan dasar sekarang bahawa semua tapak pasar malam di Bandaraya Alor Star akan diuruskan oleh MBAS. Maka duit kutipan sewaan akan kembali ke kantung MBAS dan tidak kepada persatuan-persatuan pasar malam yang mereka tubuhkan sendiri. Maka kosonglah kantung 'pengerusi' pasar malam termasuklah pengerusi pasar malam cina di Simpang Kuala.

Jika Peniaga Cina ini pandai mengucapkan 'syukur', alangkah baiknya. Ini kerana sewa yang dikenakan kepada mereka oleh MBAS lebih murah dari persatuan kenakan!. Bahkan mereka patut 'bersyukur' kerana peniaga melayu Bazar Ramadhan terpaksa membayar sewa 2X lebih mahal dari sewa yang dikenakan di Simpang Kuala. Suffer boleh bertanya kepada peniaga bazar ramadhan hal ini!. Maklumat yang diperolehi, terdapat 375 pemohon untuk berniaga di tapak ini, sedangkan MBAS menyediakan 181 tapak sahaja dengan keluasan 6'X8' berbanding keluasaan yang diuruskan oleh persatuan 6'X6'. Atas kebijaksanaan MBAS, tapak ini akan disewakan untuk 2 sessi 3 hari seminggu iaitu sabtu, ahad, isnin dan selasa, rabu, khamis. Jumaat elok sangatlah di tutup. Inilah akibatnya jika taburan kependudukan sesebuah bandar atau pekan tidak seimbang antara kaum melayu, cina dan india. Apabila sesebuah kawasan itu dimajoritikan oleh kaum cina seperti di Simpang Kuala, maka akan timbullah masalah sampingan dalam kawasan tersebut. Cuba menguasai dan mendominasikan kawasan Pekan Simpang Kuala oleh peniaga cina, akan memudaratkan persefahaman kaum sesama peniaga cina, melayu dan india. MBAS telah menjalankan tugasnya dengan kuasa-kuasa yang ada. Maka jika mereka masih mahu menunjukkan kuasa mereka dengan demonstrasi, wajarlah MBAS menunjukkan taring kuasanya tanpa takut lagi..Kadang kala benarlah pepatah orang tua-tua, "Kadangkala, api hanya boleh dipadamkan dengan api yang lebih besar, dari menggunakan air".

No comments: